No compromise

uno form is luxe op maat voor wie hoge eisen heeft. Wij brengen hulde aan goed vakmanschap en het Deense designerfgoed, en sinds 1968 creëren wij keukens op maat met het grootste respect voor design, functionaliteit en esthetiek. Elke keuken is splinternieuw en wij sluiten geen compromissen. 

Wij delen deze compromisloze aanpak met gepassioneerde ambachtslieden in allerlei disciplines: in de gastronomie, in de muziek en in de kunst.

Eske Kath

Als het aankomt op mijn kunst, kan ik geen compromissen sluiten

"Als ik anderen onder dezelfde druk zou zetten die ik mijzelf opleg, zou ik op staande voet ontslagen worden", zegt kunstenaar Eske Kath, die met zijn vurige blik bewijst dat hij een bovengemiddelde werkhouding bezit. Deze uitdrukking geeft een mooi beeld van de feilloze discipline en onvoorwaardelijke toewijding die onder meer zijn benadering van de schilderkunst kenmerken.

"Want hoe weinig ik ook geloof in een goddelijke artistieke roeping, geloof ik echt in het cliché van een gekweld creatief genie. De vreugde is groter dan de pijn; het verlangen is doorgaans veel groter dan het bijkomstige lijden, zou je kunnen zeggen. Dat gezegd zijnde, heb ik waarschijnlijk toch een soort artistieke roeping. Ik heb in elk geval geen keuze: ik weet tot op het bot dat ik noch het half zelfverslindende, half bevrijdende gevoel tijdens het proces, noch de compromisloze worsteling met de werken voor de voltooiing kan missen."

Chris Minh Doky

Volg je passie – of onderdruk die

"Er zijn twee soorten mensen," zegt Chris Minh Doky met een glimlach: Diegenen die hun passie najagen – en diegenen die deze onderdrukken. En hoe ik dat weet? Dat weet ik omdat ik ze allebei terugvind in mezelf. De ene had mij bijna van mijn leven beroofd – en de andere gaf mij mijn leven, lef en aanwezigheid terug.

Astrid Krogh

Nieuwsgierigheid drijft mijn werk – waar die mij ook brengt

Ik heb op ladders gestaan en in schommelliften, vele meters boven de grond. Ik heb meer schokken door hoogspanning gehad dan ik kan tellen. Ik heb mijn vingers verbrand aan een vloeibaar goud- en zilvermengsel en mijn handen tot bloedens toe bewerkt aan versplinterde draden. En ik weet letterlijk hoe ik een brand moet blussen. Maar nieuwsgierigheid komt zelden zonder kosten; dat hoort bij het werk, de toewijding, de vurige belangstelling – en dat is een kleinigheid vergeleken met wat ik ervoor terugkrijg. Het is namelijk nieuwsgierigheid die mijn werk drijft – en het is een onvoorwaardelijk enthousiasme dat het werk voortstuwt, ongeacht waar het proces het brengt.

Mijn naam is Astrid Krogh en ik weef in licht. En ja, het is mogelijk dat enkele voorgangers van mij zich in hun graf zouden omdraaien als ze mij het weefgetouw zouden zien oprollen met optische vezels, lichtgeleiders en op maat gesneden kabels – compromisloos uitgegooid in een project waarbij de klassieke patronen van het verleden worden doorbroken, maar de basisregels van het vak worden beheerst. Het is ook mijn bescheiden hoop dat enkele tijdgenoten van mij de afgewerkte maar steeds veranderende werken zullen erkennen.